Wiadomość # 1 | 18:11
Zwalczanie spamu w uCoz (Aktualizacja 9-2014)




Dzisiejsza aktualizacja odnosi się do dość szerokiego dotykającego wielu użytkowników uCoz. Jak można zobaczyć w tytule, aktualizacja zawiera nowe narzędzia anty-spamowe oraz narzędzia pomogające zapobiec pojawianiu się spamu. W poniższym poście znajdziesz również garść informacji na temat ogólnej efektywności różnych działań anty-spamowych.


Niestety wiele działań chroniących przed śmieciowymi wiadomościami i komentarzami przynosi jedynie tymczasowy efekt a spamerzy szybko dostosowują się do nowych warunków używając rozmaitych obejść i nowych taktyk. Przypomina to niemal prawdziwą wojnę- wojnę na informacje, gdzie jedna strona (właściciele stron i e-maili) musi trzymać obronę a strona druga (spamerzy) szuka dziur oraz słabych punktów i próbuje zaatakować niechronione witryny.

Oczywiście uCoz, posiadając mnóstwo użytkowników na całym świecie, przyciąga spamerów i musimy aktywnie uczestniczyć w wojnie, której polem walki są niestety strony użytkowników uCoz.

Za wcześnie aby ogłaszać zupełne unicestwienie wroga, chcielibyśmy jednak opowiedzieć o pojedynczych zdarzeniach, które pomagają nam we wspólnym zwycięstwie.

Filtr anty- spamowy dla komentarzy i wpisów w Księdze gości

Niektórzy z Was już zapewne zauważyli tę uruchomioną niedawno funkcję, większość użytkowników zapewne jednak nie zdaje sobie sprawy z jej istnienia. Filtr to automatyczny system który sprawdza treść komentarzy oraz wpisów w Księdze gości. Nim przejdziemy do szczegółów, spójrzmy na dane statystyczne ukazujące poprzednie tygodnie:



Jak możecie zauważyć w komentarzach oraz Księdze gości znaleźć można było ogromną ilość spamu. Jeżeli nie odfiltrowalibyśmy tych “śmieciowych” treści w ciągu miesiąca nasze serwery zapełniłoby 25 milionów niepotrzebnych treści, w ciągu roku ta liczba doszłaby do 300 milionów.

System odrzucania spamu działa według niezwykle prostego schematu. Każdy wpis przechodzi dużą liczbę nieskomplikowanych testów- posty, które przejdą przez wszystkie z nich uznawane są za normalne i nieszkodliwe i nie są blokowane. Przejście/ nieprzejście danego testu zależy od tego, jakie cechy spełnia dany wpis. Przykładowo- mogą to być słowa z listy zakazanych lub obecność danych linków.
Nowe zasady są wciąż dodawane i ulepszane na podstawie doświadczeń płynących z kolejnych postów zawierających spam. System ten pozwala na efektywne i- co najważniejsze szybkie- sprawdzanie dużej ilości wpisów. Z pewnością żaden algorytm nie jest doskonały- czasem zdarza się, że otrzymujemy skargi na temat usunięcia normalnego, “naturalnego” postu. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest skontaktowanie się z naszym Zespołem Wsparcia Technicznego i wyrażenie prośby przywrócenia usuniętego komentarza. Analiza niepotrzebnie usuniętych komentarzy i wpisów pomoże w “uczeniu” naszego systemu i zredukowaniu liczby podobnych przypadków w przyszłości.

Opisany powyżej mechanizm filtrowania działa post factum- komentarze oraz wpisy w Księdze gości są sprawdzane już po faktycznym opublikowaniu na stronie. To obniża jednak efektywność systemu i prowadzi do następnego kroku.

Filtrowanie wpisów i komentarzy w czasie rzeczywistym

To zupełnie nowy i dopiero co uruchomiony, mechanizm walki ze spamem. Głównym zadaniem tego systemu jest umożliwienie analizowania umieszczanych na stronie wiadomości od razu, w czasie rzeczywistym i podejmowania natychmiastowych, automatycznych decyzji o usunięciu lub nie danego postu. System jest ściśle połączony z mechanizmem moderowania postów- dzięki temu ryzyko zablokowania zwykłego komentarza jest niezwykle małe- posty są wysyłane do pre-moderacji nim zostaną usunięte. Właściciel strony może oznaczyć zwykły komentarz jako “nie spam” i w ten sposób wskazywać systemowi jak powinien zachowywać się w przyszłości.

Skonfiguruj filtr anty- spamowy na swojej stronie

W sekcji zarządzania uprawnieniami użytkowników (podsekcja “Inne”) właściciele stron znaleźć mogą nowe ustawienia filtra anty-spamowego.



Jak działają ustawienia:
  • Zgłoś posty będące spamem
  • Te ustawienie określa które grupy mogą oznaczać wpisy jako spam
  • Wyłącz automatyczne monitorowanie wpisów pod kątem spamu
  • Te ustawienienie określa posty których użytkowników mają nie być monitorowane pod kątem spamu (czyli zaznaczenie tej opcji dla administratorów będzie oznaczać, że komentarze/ wpisy adminów nigdy nie będą monitorowane pod kątem spamu)
  • Oznaczaj posty automatycznie jako nie będące spamem
  • Ustawienie te oznacza automatycznie posty napisane przez użytkowników z danej grupy jako nie będące spamem (czyli np. zazanczenie tej opcji dla administratorów oznaczy wszystkie posty adminów jako nie będące spamem- nawet jeżeli wcześniej zostały tak zaklasyfikowane)
  • Zarządzaj statusami spamowymi postów (możliwość zatrzymania wysyłania raportów odnośnie danych postów)
  • Te ustawienie określa którzy użytkownicy mają możliwość aktywowania opcji zarządzania spamem oddzielnie w ramach danego postu (możliwość oznaczenia postu jako spam lub nie-spam, czyli zmienienie statusu ustawionego przez filtr anty-spamowy).